Mgikus alapok
Kezdetben volt a Kosz, a rendezetlen Mindensg (zimzum meo), amely maga a teljes ressg (keroma) volt. A rendezetlen mindensg szfrjn tl volt a Vgtelen Fny (en sof aur), mely az abszolt Semmi (ayin) s az abszolt Minden (ayin sof) volt - a teljes Teltettsg (pleroma). A Teremts nem ms mint a vgtelen, isteni Fny tja, mely maga kr rendezi a rendezetlen mindensget, s kiradsban ngy vilgot hoz ltre: az Aziluth (“kirds”), a Beriah (“teremts), a Yetzirah (“megformls”) s az Assiyah (“cselekvs”) vilgt. Az Aziluth az g s Fld tvolsgt vlasztja el a Semmitl. Az Aziluth az a Vilg, melyet a meg nem nyilvnultbl Isten Tz Hangja hvott letre. A ltomsos kabbalista m, a Sr Qom rszletes lersai, st a Zhr is ezeket az Els Ember (Adam Kadmon) mivoltra vonatkoztatjk. A fej, a szakll, akr mg az isteni test mretei nem egyebek, mint az Aziluth vilgnak lefektetsre szolgl metafizikus jelkpek. E nlkl a termszeti ember mit sem tudna a Kirads Vilgrl. A Vgtelen Fnybl radt ki, gy az egymstl elklnl vilgok, az Aziluth ngy szintjbl ramlanak el. gy az isteni teremt erbl szletik meg a Beriah, azutn az isteni er tovbbrad, s a Teremts Vilgbl felmerl a Yetzirah, majd a Formls Vilgbl ltrejn a legals vilg, a Kszts Vilga, az Assiyah. Ily mdon rendre hrom alsbb vilg keletkezik a Vltozatlan Egysg Isteni Vilgn bell. A legfels vilg az rk, isteni vilg egysgt jelenti - ez a Tz, az Isten Fnye; a msodik vilg az attl elklnl szellemi vilgot - ez a Leveg, az Ember legfels attribtuma; a harmadik vilg az abbl leboml lelki vilg - ez a Vz, az Ember lelkisge; a negyedik vilg a teremts vgt jelent anyagi vilg - a Fld, az Ember teste.
Ezrt a Teremts jelenti egyszer a Vilg teremtst, tovbb az Ember teremtst is; ugyanakkor ez a kett egy s ugyan az. Az a trvnyszersg, ami megfigyelhet a krlttnk lv vilgban, magban az emberben is ugyangy felfedezhet - nincs klnbsg; ugyanazok az erk ptik fel s mozgatjk az embert, mint a kls vilgot. Ezrt a teremts folyamata az emberben vgbemen folyamat is. gy megfordtva a Teremtst, az Ember visszajuthat Istenhez, eljuthat az unio mysticaig.
A Vilgban megnyilvnul isteni hierarchia sok struktra formjt fel tudja venni, gy a minket krlvev struktrban, a Vilgban is megnyilvnul. A Paradicsom fogalma, vagyis ‘valami ami krbe van kertve’ (ld. avesztn pairi+dz), ezrt eredetileg a Vilg fogalmt jelentette - azt az univerzumt, melyet Isten Teremtett. Ezt a struktrt, mely az let kzppontjt szimbolizlja, a Kabbala Gan Eden-nek “vilg kertnek”, vagy simn pardes-nek “kert”-nek nevezi. Ez szimbolikusan magt az egsz Vilgot jelenti, hiszen egy teljesen krlvett egszet jelent, valamit ami hatrok kz van szortva. Mivel a hberben a sz ‘teste’ csak mssalhangzkbl ll, a pardes sz mssalhangzit rjuk csak le, megkapva a PRDS betket, melyek kijellik neknk az univerzlis ngyessget, a Teremtett Vilg ngy gtjt; vizsgldsunk alapjait.
A ngy bet adja ki a Vilg szimbolikus kpt, mely egy vertikalitst jell ki kzpen - a vilg tengelyt, a vilg kzepn elhelyezked Vilgfnak vertikalitst. Ez az den Kertjnek kzepn ll let Fja, mely a Vilgfa, a Kabbalista Fa, a Vilghegy, ahov a neofitnak el kell jutnia ahhoz, hogy megkapja a beavatst, ahol elkezdheti lass felkapaszkodst az isteni rgikba. Ez a ngy bet hozza ltre a Vilgot, a Kertet, mely minden ngyessg szimbluma, az Teremtett Univerzum maga.
A pardes, - a Kert - a Vilgmindensg szimbolikus megnevezse, a vilgban rejl titkok allegrija, mely ugyan azzal a struktrval rendelkezik, mint az emberi tudat. Ngy abszolt valsgbl ll ssze, mind horizontlis, mind vertiklis rtelemben - a megrts ngy klnbz szintjvel rendelkezik, melyek szmra az egynnek ki kell nylnia ahhoz, hogy eljusson a legfels tudatossghoz: eggy vljon Istennel. Ez a tetraszmia; az a megnyilvnul ngyessg mely minden hagyomnyban megjelenik, kifejezve ezt az univerzlis elvet s princpiumait. Ezrt a Hermetika szellemben, a teljessg ignye nlkl felsorolok nhnyat azon ngyessgek kzl, melyek a vilg felfogsnak ngy szintjt (a ngy vilgot) fejezik ki:
Az ember s a vilg ngyessge: anyag, llek, szellem, s isteni termszet. A ngy Els Elem; Fld, Vz, Tz, s Leveg. Az egyiptomi hagyomnyban a vilg szempontjbl a Menny ngy irnynak rzi; Hapi (a Majom - szak), Thamutet (a Sakl - Kelet), Quebsenut (a Sas - Nyugat), s Amset (az Ember - Dl), vagy a ngy f Isten Re, Su, Geb s Apis. A keresztny hagyomnyban, a ngy lelkes llat; a Bika, a Sas, az Oroszln, s a Kerub vagy Ember. A zsid hagyomnyban, a Shem ha Meforash, Isten legklnlegesebb neve, a ngy attribtummal, melyet a YHVH betk jellnek, s melyet ha egyms al runk hber betkkel, az ember alakjt adjk ki. A kabbalista hagyomnyban a Ngy Vilg mellet, a Hayot ha Kodesh, a Keter Szefirja krl ll ngyarc angyalok. A hindu hagyomnyban Brhma Ngy Arca. A grg hagyomnyban; homo sharks, homo psychikos, homo pneumatikos, s gnosis. A pthagreuszi hagyomnyban a tetrakths; monas, dias, trias, s tetrad, vagy 1, 2, 3, 4. A latin hagyomny ngy Vilga; Creatio Facta, Creatio Formata, Creatio Creata, Creatio Emanata, s vagy ahogy mshol nevezik; Cosmos, spiritus mundi, anima mundi, s solum. A Kbalion hagyomnyban; Fizikai Vilg, Asztrl Vilg, Mentl Vilg, s Szellemi Vilg. Az ezoterikus exegzis szempontjbl, az indiai hagyomny sukta, upanisad, suttra, s brhmanaja, ugyangy mint Goethe irodalom felosztsa pozisre, teolgira, filozfira, s przra. De a vgtelensgig folytathatnnk a listt...
A Kabbala ngy vilga, az isteni manifesztci ngy szintjt jelli, meg mely a Vilg teljessgt adja meg. Az Assiyah, a Cselekvs vilga az elemek s a velk val akcionalits vilgaknt a legals. A Yetzirah, a Formls vilga, az e felett elhelyezked lelki vilg. A Beriah, a Teremts Vilga az ezt irnyt, that szellemi vilg. Az Aziluth pedig az ezt tjr emancik isteni vilg. Ezt a tetrapthszt jelli ki a prds ngy mssalhangzja is, mely a manifesztldott vilg ezen ngy rejtett valsgrl rulkodik. A prds a vilg felfogsnak s tapasztalsnak ngy klnbz szintjt jelenti - a vilg rtsnek ngy szintjt, mely a vilg felfoghatsgi szintjeinek felel meg. gy a P a Pesat-nak felel meg, R a Remez-nek, D a Drus-nak, S a Sod-nak. Ezek teht nemcsak ezoterikus exegetikai szintjek, hanem a Vilg rtsnek, s rejtett teljessgnek nevei, melyek csak a beavatottak szmra vlik tapasztalhatv, rthetv. A Pesat a tmeg szintje - az Assiyah Vilgban ltez ember; a Remez a tmegembert meghaladott reprezentatv ember szintje - A Yetzirah Vilgban ltez ember; a Drus a kirly vagy pap szintje - A Beriah Vilgban ltez ember; s a Sod a Vilgot meghaladott, mguss vlt Vilgember szintje - Az Aziluth Vilgban ltez ember. Az egyiptomi hagyomnyban ez az ember hrom lelke: a Ka, a Ba, s az Ah llek plusz rk isteni termszete. A Ka a test szintje, a Fld, a Bika, a hber nefes vagy a szufi nafs megfelelje. A Ba a llek szintje, a Vz, a Sas, a hber ruah vagy a szufi rahe megfelelje. Az Ah a szellem szintje, a Tz, az Oroszln, a hber ruah ha kodesh megfelelje. Mg az isteni termszet, a hrom egysge, a lthatatlan Leveg, az Angyal, a hber kerub vagy KaBalAh.
A Ngy Vilg, az ember szellemi felemelkedsnek a ngy llomsa is. Ezek az llomsok vannak rszletesebben kidolgozva a kabbalista Fa szimbolikjban, ahol ez a kiteljeseds a tz szefirhoz kttten jelenik meg - a szellemi t tz lpcsjben, melyet vgigjrva az ember eggy vlik Istennel. Olyan bibliai allegrik, mint Ezkiel ltomsa, Jkob Lajtorija, brahm botja, Mzes Tz Parancsolata, vagy ezekhez kthet ms filozfik tantsai, mint Hermsz kgys botja, a grg szfrk tantsa, az jplatonista emancik tana, a ht bolyghoz kttt szfrk tantsa, a hindu jga ht csakrjnak tantsa, stb. mind ugyan ennek az igazsgnak ms megfogalmazsai. De ha kicsit kitekintnk ugyanezt talljuk a tibeti chod s mandala tantsban, a buddhista prada rendszerben, az indiai jga s tantra yantra rendszerben, az iszlm sufi a’yn thbitah tantsban, ez eurpai mgia okkult kulcsok tantsban, az alkmia transzmutci elmletben, a babilniai asztrolgiban, a mitrz hagyomny vagy a nesztrinus keresztnysg, stb. tantsaiban is.
A hermszi kaduceus szimbolikjban jl megjelenik az isteni erk alszllsa. A ketts kgys bot hrom tallkozsi pontja a test, llek, szellem erpontjait reprezentlja, mg a kt kgy fejnek tallkozsnl a szrnyas skarabeusz az jjszletett ember szimbluma. Nevezik lz-nak "isteni knek", vadzsr-nak "gymntjogarnak", lapis ex celsis-nek "mennyknek", lapis philosophorum-nak "blcsek kvnek", keter-nek "koronnak", polrizs-nak, merkbh-nak, istr-nak, sztella mrisz-nak azaz "sarkcsillagnak", stb. Ez Hermsz szintje, a Vilg hromas tudsa, a gnzis, a papkirly fra llapota, melyben egyesl minden ellentt, a ni-frfi dualits, a Sva-Sakti kettssg: a szigor s a knyrlet.
A fekete kgy a vilgot that ni, lunris, dinamikus energikat, a fehr kgy a frfii, szolris, statikus energikat jelzi. Kettjk egymsba fondsa hozza ltre a kzponti 'botot', a vrs svnyt, amely a leszll isteni erk villmtja. A hindu jgban gy nevezik: id, pingal s szusumn. Ezekben a finomenergetikai csatornkban mozognak a hatalmas Kundalni isten eri.
Hasonlan fontos szimblumrendszer a kabbala. A Kelippot tants szerint a Vgtelen Fny kiradsa tz hjat hoz ltre az abszolt isteni kzp krl, vagy ahogy a Szefirk tantsa fogalmaz, tz ‘csomt’ hoz ltre az isteni vilgbl leszll ton, megalkotva a Kabbala legelterjedtebb szimblumt a Kabbalista Ft. Ezek: Keter, Hokmah, Binah, Hesed, Gevurah, Hod, Necah, Yesod, s Malkhut. Legfell vagy kzpen van a meg nem nyilvnult ltezsbl kilp Akarat, a kiterjeds nlkli pont, minden ltez eljvend forrsa, melyet az Els Koronnak, Az regnek, vagy a Fehr Fejnek is hvnak - ez a Kirads oka, Isten megnyilvnul ereje. Innen rad ki a Tz Hang, amelyek ltrehozzk a relatv vilgot. A Tz Isteni Alapelv, Isten attribtumai, vagyis a Szefirk egy szemvillans alatt szikrznak fl, akr egy rk Villm. A Hagyomny szerint a Szefira (sefirot) sz szerint zafrt vagy felszikrz fnyt jelent, de nevezik szmnak, fokozatnak, ednynek, ernek, kntsnek, koronnak, Isten bels arcainak, vagy sidknek is. A szefirk sorban a Fa cscsn elhelyezked Keter (Korona), majd onnan lefel a Hokmah (Blcsessg), a Binah (Megrts), Hesed (Knyrlet), a Gevurah (tlet), a Tiferet (Szpsg), Necah (rkkvalsg), a Hod (Visszaverds), a Yesod (Alapzat), vgl pedig a Malkuth (Kirlysg). Egyik-msik szefirnak tbb neve is van; a Gevurah-t, melynek sztve annyit tesz Hatalom, Dnnek vagy Pehdnak is nevezik, mely tletet s Flelmet jelent, mg a Hod s Necah szefirkat Dicssgnek s Gyzelemnek is fordtjk.
A Keterbl, az els Koronban a tkletes magnyilvnul Egysg ketthasadt, s a Hokmah (Blcsessg) volt az els princpium, mely kivlt az aktv Akaratbl, mg a Binah (Megrts) volt ezen aktv gondolat passzv megformlsa. E hrom szefirt a Mennyeieknek nevezik, s az rk Istenit kpviselik a Megnyilvnul Ltezsben. Õk a Szentek Szentje, az Apa s Anya princpiumai. Szerepk a vilg rendszerben, hogy jellemezzk a Szigor s Knyrlet egymst kiegszt kt plust - a Fa kt oszlopt, mely a fldi szfrkban mint Er s Forma jelenik meg. Az Akarat a kzponti oszlopon lefel sugrozva ttri a nem-szefira Daat (Tuds) kpviselte hzagot, hogy magba szvja a Vilg aktv erit. E hzag Szakadkknt ismeretes, mely biztostja az erk fl-le ramlst az Isteni Vilgbl, s lehetsget biztostson az Istenhez val visszatallshoz. A kiraml isteni er a Hesednl (Knyrlet) ri el az Er pillrt - ez a mindent tforml, aktv cselekv er elve. Itt nvekszik s terjed ki a megnyilvnul ltezs, ami azonban sztszrdna, ha a Gevurah (tlet), a Korltozs elve nem tartan kordban. Ez egyttal megvilgtja, miknt hatnak egymsra a szefira prok vgig az egsz Fn, kiegyenslyozva, ellenrizve egymst. Mikzben fellrl irnytjk ket, hasonl szablyoz szerepet tltenek be az alsbb szefirkkal szemben, ahov az isteni ert irnytjk.
Amikor az egyik vagy msik pillr vlik dominnss, akkor vagy tlgerjed a ‘rendszer’ a tlzott aktivitstl, mg a msik esetben magba roskad a tlzott magba fordulstl. Ahogy a Talmud fogalmaz: “Szigor vagy tlkezs nlkl eluralkodna a vilgon a gonosz, Knyrlet nlkl viszont elviselhetetlenl zord volna a ltezs.” A megfelel egyensly belltsval azonban a Vilg harmonikuss vlik. Hasonl mdon mkdik maga az Ember is. Az ember szervezetben is elengedhetetlen a megfelel egyensly - a nvekeds vagy visszafogottsg, az Er vagy a Forma tlhajtsa betegsget, akr hallt is okozhat. Ugyanez a helyzet a Nagy Fa esetben is - mindkett ugyanazon az elven alapszik.
A Villmfny tjt kvetve a Hesed s Gevurah kzti kapcsolat teremti meg a Tiferet (Szpsg) szefirjt a kzponti tengelyen. Ezt az als hrmassgot a Kabbala az Isteni rzelem s Erklcs hrmassgnak nevezi. A Tiferet a Fa szvben helyezkedik el, flton fekszik a legfels s a legals szefira kztt. Gyjtpont, egyestve s kiegyenltve az itt keresztezd svnyekbl raml erket. Salamon Trnusnak nevezik, hiszen sszekttetsben ll a Blcsessg s Megrts, valamint a Knyrlet s tlet szefirkkal, csakgy mint az alsbbakkal. Mivel a Daat nem-szefirja alatt helyezkedik el, “Te”-nek vagy “Szent ldott Legyen ”-nek is nevezik, az isteni jelenlt megnyilvnulsra utalva a Ltezs Szvben.
A Necah (rkkvalsg) s a Hod (Visszaverds) a kt legals szefira a kt szls oszlopon. A Necah az Er oszlopn ert ramoltat az alsbb vilgba, mg a Hod visszaramoltatja ezt a Fa mentn. Ez azrt lehetsges, mert tz menra volt hajdanban a Templomban, ahol minden egyes Fa az Aziluth Nagy Fjnak egy-egy szefirjt kpviselte. Ez elmozdtja a szefirk egyms kzti kapcsolatait, s lehetv teszi, hogy az egyes szefirk egyszerre fejtsk ki sajt jellegkbl add eriket s a Fa teljes erejt is. Ezrt a Hodot s a Necaht Seregnek is hvjk, hiszen ezek az isteni passzv er s aktv er mindkettjt magukban foglaljk. k az Els Ember (Adam Kadmon) jobb s bal lba, hiszen õk tartjk fenn az egsz ltezst.
A Yesod (Alapts) a Fa Alapzata, hiszen a felsbb szefirk erejnek egysgt jelenti a kezdet s a vg kztt oda-vissza feszl Nagy Hron. Innen szll al a koncentrlt isteni er a Malkuthba (Kirlysg), mely az Er, Forma, s Tudatossg egysgbl alakulva az Isteni Lnyeg legsrbb, egyttal leggazdagabb elegyt kpezi. Ez a mi Anyagi Vilgunk. Mivel a Malkuth az egyetlen szefira, mely nem ll kzvetlen sszekttetsben a Tiferettel, a Yesod egyszerre tlti be a hd s az akadly szerept a le- s felraml isteni erknek. A Yesod lesz az isteni vilgokba vezet t kapuja s kulcsa. Az sszes als szefira gyjtpontja, s az isteni megnyilvnuls utols lpcsfoka. A Yesodban lt alakot az isteni kirads s lehel letet - mleszti t az Isteni Akaratot - a Malkuth anyagisgba. A Malkuth teht az Isteni Jelenlt (Sekinah) lakhelye. Mivel az Aziluth legelemibb szintjt kpviseli, egyttal utols stdiuma Adam Kadmon Megnevezsnek, Teremtsnek, Alkotsnak s Ksztsnek.
Ez az sfa, mely a Teremts kplete, minden tovbbi teremtett, megformlt s ksztett valsg univerzlis mintja - a Vilgmindensget kormnyz trvnyek foglalata - a Vilg s az Ember abszolt valsga. |